what is kulturweit?
The international cultural voluntary service of the German Commission for UNESCO offers young people from Germany aged 18 through 26 the opportunity to get involved in Germany's foreign culture and education policy for the duration of six or twelve months. During the course, all volunteers are financially supported and accompanied by seminars - this way kulturweit is open to all young people!
find out more

think and act globally
kulturweit promotes civic involvement of young people, conveys transcultural competences and advocates a cosmopolitan society in accordance with UNESCO.
find out more

who can participate?
If young people in Germany have the formal and personal prerequisites as well as the time necessary, then nothing should prevent them from sending us their application.
find out more

our volunteers
kulturweit volunteers are exposed to many new and interesting experiences.
find out more

lasting involvement
With the work of the alumni and a variety of opportunities for further education and involvement, kulturweit strengthens civic involvement and promotes lifelong learning – way beyond the volunteer service.
learn more

a strong network
kulturweit is the voluntary service within the framework of Germany’s foreign cultural relations and education policy. kulturweit volunteers are committed to support our partners worldwide.
learn more

picture power
Get a better idea: We will show you who we are, what we do and where we are active. All photos of our seminars, events and projects can be found on Flickr.
find out more

projects

volunteer
activities

kulturweit volunteers engage in promoting education, science and culture worldwide.
find out more

May – December 2017

Application for a departure in September of the following year

ongoing
December 2017 – January 2018

Preliminary selection by kulturweit

approx. 4 weeks
January – April 2018

Final selection by the partner organisations

approx. 10 weeks
April – August 2018

Post selection

approx. 15 weeks
September 2018

Beginning of the voluntary service

facebook

kulturweit

  • 13. December 2017 - 15:58

    "Fahrer: Wie heißt du denn?
    Ich: Jutta
    Fahrer: Joupsa?
    Ich: Nein, Jutta.
    Fahrer: Joutsa?
    Ich: Jutta
    Fahrer: Ah, Joupsa!
    Ich: Kein Problem, wie heißt du denn?
    Fahrer: Thir.
    Ich: Thil?
    Thir: Thir!
    Ich: Thir, das ist aber auch ein schwieriger Name.
    Thir: Stimmt, Joura.
    Ich: Haha, gut, Joura reicht."

    #...

  • 12. December 2017 - 17:07

    "Je mehr ich schreibe, desto mehr merke ich, wie dankbar ich bin. Dankbar für diese Möglichkeit. Dankbar dafür, dass alle meine Zweifel unbegründet waren. Ein Jahr ist weder zu lang, noch bin ich zu jung, noch habe ich mir zu viel vorgenommen." Liebe Lea you name it!

    Freiwilligendienst kulturweit einfach machen und erleben! #SuchdasWeite

    Mit Pädagogischer Austauschdienst PAD,...

  • 11. December 2017 - 12:10

    Durch Windhoek mit dem Rad ‍♀️? Sarah Binetsch ist #kulturweit-Freiwillige und hat mit der DW Akademie und NBC Wowza - Youth Hour genau das gemacht.

  • 6. December 2017 - 9:15

    Nach dem Zwischenseminar ist für Johanna und viele andere #kulturweit-Freiwillige schon Halbzeit
    "Das Zwischenseminar erinnert mich (leider) auch daran, dass tatsächlich schon die Hälfte meines #FSJ vorbei ist und ich nur noch drei Monate hier habe. Das ist traurig und ich kann es selbst fast gar nicht fassen, andererseits freu ich mich natürlichen auch schon irgendwie auf das, was...

  • 5. December 2017 - 18:00

    Sophie hat eine #homestory gemacht und nimmt euch mit in ihr Zuhause in #Hanoi!

    Pädagogischer Austauschdienst PAD, PASCH-net, Zentralstelle für das Auslandsschulwesen

  • 5. December 2017 - 15:53

    Heute ist #TagdesEhrenamts!
    Wir danken allen #kulturweit-Freiwilligen für ihr Engagement in der Auswärtigen Kultur-und Bildungspolitik mit unseren Partnern Goethe-Institut Pädagogischer Austauschdienst PAD PASCH-net Zentralstelle für das Auslandsschulwesen DAAD Deutsches Archäologisches Institut DW Akademie Auswärtiges Amt Deutsche UNESCO-Kommission Menschen bewegen

    via GIPHY

  • 4. December 2017 - 9:03

    Geschafft!
    Eine Bewerbung für einen Freiwilligendienst kulturweit 2018 ist nun nicht mehr möglich. ABER: ab sofort könnt ihr euch für ein internationales #FSJ ab März 2019 bewerben!
    #SuchdasWeite mit www.kulturweit.de

  • 1. December 2017 - 11:13

    SO SORRY! Viele von euch hatten gestern Abend und heute Morgen keinen Zugriff auf das #kulturweit-Bewerbungsportal. Die schlechte Nachricht: Wir hatten technische Probleme. Die gute: Wir haben Sie gelöst!

    Ihr könnt euch jetzt wieder auf https://bewerbung.kulturweit.de für euren kulturweit-#Freiwilligendienst ab dem 01.09.2017 bewerben! Und...

  • 28. November 2017 - 9:57

    Habt ihr eure Bewerbung für einen Freiwilligendienst kulturweit ab September 2018 auf https://bewerbung.kulturweit.de/ schon abgeschlossen?
    Bis Freitag den 1. Dezember habt ihr Zeit! ✌️

    #SuchdasWeite mit Auswärtiges Amt, Menschen bewegen, Pädagogischer Austauschdienst PAD, Zentralstelle für das Auslandsschulwesen, PASCH-net, Goethe-...

  • 27. November 2017 - 12:01

    Vamos - los geht's!
    Leonie Cora verbringt ihren Freiwilligendienst kulturweit am Goethe-Institut in Ho-Chi-Minh-Stadt. Sie und Freiwillige von Weltwärts - Der entwicklungspolitische Freiwilligendienst erzählen auf ihrem Blog Geschichten aus ihrem Alltag im internationalen #FSJ.

    Jetzt noch bis 1. Dezember bewerben! www.kulturweit.de

tweets

kulturweit

Prerequisites

Who can
participate?

Ready for surprises and a change of perspective?
Who can participate?
find out more

Volunteers

kulturweit
seminars

During more than 20 seminar days, all volunteers
benefit from the kulturweit educational programme.
find out more

Perspectives

Alumni
qualification

kulturweit promotes the competences of its alumni
and provides further training to former volunteers.
find out more

Network

partner
organisations

kulturweit volunteers are committed
to support our partners worldwide.
find out more